ITT VANNAK! – A rózsaszín piramis és a romok, amiket maga után hagy

Szeretnél egy olyan munkát, ahol te osztod be az idődet? Ahol otthonról tudsz dolgozni? Szeretnél olyan helyen dolgozni, ahol a munka mellett sok időt tudsz a gyerekeiddel és a családoddal tölteni? Ahol akár már heti pár óra munkával jelentős jövedelmre tehetsz szert? Szeretnél önmagad főnöke lenni? Hovatovább, bemenni a mostani főnöködhöz és bemutatni neki, miközben átadod a felmondásod? Igen? Akkor legyél óvatos, pont rád vadásznak!

Amikor azt mondom, MLM, valószínűleg olyan cégek jutnak eszedbe, mint az Avon, vagy éppen az Oriflame. Ezekről a cégekkel a legtöbb ember találkozott már, sokan ismerik is a termékeiket, megvan róluk a véleményük. Jó? Szereted? Túlárazott? Megéri? Ez mindenkinek a saját döntése. Ez a bejegyzés az MLM-ekről fog szólni, de kicsit más fajtákról.

Magyarországon egy pár éve újabb MLM cégek jelentek meg, amelyeknél már nem az a kérdés, hogy rendben van-e az ár-érték arány. Hanem az, hogy hány embert fognak tönkretenni. És ez nem szabadna, hogy újdonságot jelentsen a magyar államnak.

Hagyományos MLM. Vagy piramisjáték?

Az MLM és az MLM-nek tűnő piramisjáték között két nagy különbség van: előbbinél van piacképes terméked és a bevételed jelentős része ezen termékek értékesítéséből jön be. Utóbbinál van termék vagy szolgáltatás, azonban az nem feltétlenül piacképes és a bevétel jelentős része a magad alá beszervezettekből érkezik. Jogilag nagyon nehéz szétválasztani az MLM-eket és az MLM-nek tűnő piramisjátékokat, azonban nem lehetetlen. Az Egyesült Államok, Kína több olyan céggel szemben is eljárást indított, amelyek feltételezhetően MLM-nek tűnő piramisjátékok.

Az MLM-nek tűnő piramisjátékok valóban vonzó munkalehetőségeket kínálnak. Olyan munkalehetőségeket, amelyek kiemelten vonzóak lehetnek bárkinek, de jellegüknél fogva különösen vonzóak három kiemelten sérülékeny csoportnak: a kismamáknak, a nyugdíjasoknak, és a munkanélkülieknek. A kismamáknak különösen vonzóak, mert azt ígérik, hogy otthonról, a gyermek ellátása mellett tudnak szert tenni egy kis extra jövedelemre heti pár órás, szabadon beosztható munka mellett. A nyugdíjasoknak hasonló okokból vonzó: egy kis nyugdíjkiegészítés. A munkanélkülieknek pedig persze hogy vonzó, hiszen egy kis bevétel mindig jobb, mint a nulla bevétel. És persze folyamatosan ott lebegtetik, hogy ha elég ügyes vagy, ha elég időt és energiát belefektetsz, akkor az a bevétel nem is lesz olyan kicsi…

Rendben, de miért veszélyes ez? Bármely vállalkozás alapszabálya, hogy valamennyi pénzt bele kell fektetni. Ha mondjuk az én vállalkozásom az, hogy műkörmös leszek, akkor meg kell vennem a reszelőket, lámpákat, lakkokat, krémeket, eszközöket. Ezt mindenki tudja. Ezek a cégek is ezt az érvelést használják, amikor azt mondják: vegyél kezdőkészletet, amelyet aztán tovább tudsz értékesíteni. Ezzel semmi probléma, ha a kedőkészleted jól értékesíthető termékekből áll, azonban a problémás cégeknél ez nem feltétlenül igaz. A nagyobb gond mégis az, hogy a problémás cégeknél a bevétel jellemzően nem abból a pénzből származik, amely olyan termékek értékesítéséből jön, amit olyanoknak adnak el, akik használni fogják, hanem a bevétel jelentős része a reménybeli hamarosan meggazdagodó értékesítők által vásárolt kezdőcsomagokból, amelyek gyakran egyáltalán nem olcsók. És akkor van baj, amikor a reménykedő kismama vagy kisnyugdíjas kiveszi a bankból a (sokszor kevéske) megtakarítást, amit évek-évtizedek alatt halmozott fel, sőt, rosszabb esetben hitelt vesz fel, és ebből veszi meg a kezdőkészletet. Ami aztán a nyakán marad.

Az országszerte ezrek által megvásárolt, majd a szekrény tetején porosodó kezdőkészletek vásárlásán a reménybeli hamarosan meggazdagodó vállalkozó-jelöltek azonban csak vesztenek. A nyertesek a piramis tetején lévők, akiknek a kezdőkészletek eladásából származó profit akkor is hasznot termel, ha a „termékek” a sufniban, vagy éppen az ágyneműtertóban mennek lassan tönkre.

És a felhalmozott termékek mennyiségét nem szabad alábecsülni! Ugyanis ezeknél a cégeknél minél többet vásárolsz, annál olcsóbban kapod a termékeket. Ha elértél a szintet, azt viszont fent is kell tartani, amit vásárlással tudsz megtenni. Ez arra ösztönöz, hogy minél többet vásárolj – akár el tudod adni, aká nem.

A reménybeli hamarosan meggazdagodó vállalkozó két dolgot tehet, amikor rájön, hogy nem tudja eladni a termékeket – legalábbis annyit nem, amennyi a státusza megtartásához, vagy profit generáláshoz kell. Az egyik, hogy elkönyveli a veszteséget, visszafizeti a hitelt, elsiratja az elkótyavetélt megtakarításait. A piramisjáték-gyanús MLM-ek azonban egy másik út felé motiválják az embert: szervezd be magad alá négy-öt ismerősödet és támaszkodj az ő értékesítéseikre (és kezdőcsomag-vásárlásaikra)

A theovertake.com fogalmazta meg – szerintem nagyon helyesen -, hogy ha megnézzük, akkor ha a fenti üzleti modellből elhagyjuk a (megfelelő mennyiségben eladahatatlan) arckrémet, akkor egy klasszikus piramisjátékkal van dolgunk: a magasan lévők jövedelme nem az értékesítésből származik, hanem az alacsonyabb szinten lévők befektetéseiből.

Most be fogok mutatni néhány céget, ahol felmerült a gyanúja annak, hogy problémás az értékesítési motivációs modelljük és voltak már eljárás/per alatt piramisjáték gyanújával.

FONTOS! Én nem állítom, hogy ezek a cégek piramisjátékot üzemeltetnének. Még azt se, hogy feltétlenül problémásak lennének. Két állításom van csupán: voltak már valamiféle eljárás vagy gyanú alatt és azt, hogy én, mint magánszemély óvatosan kezelem őket. Hogy az olvasó milyen következtetéseket von le, azt az olvasóra bízom.

Egy élő példa – Nu Skin

Az egyik márka, amely körül problémák merültek fel, a Magyarországon hivatalosan 2005 óta jelenlévő, egyébként 1984-ben alapított Nu Skin. A cég ellen az 1990-es évek eleje óta gyakorlatilag folyamatosak a perek és vizsgálatok piramisjáték-gyanú miatt, továbbá félrevezető marketing, a terjesztők átverése, és megalapozatlan terméktulajdonságok állítása miatt.

Az 1990-es évek elején a Nu Skin anyacégét az Egyesült Államokban hat állam perelte be félrevezető marketingmegoldások, valamint a terjesztők félrevezetése miatt, Connecticut pedig piramisjáték üzemeltetése miatt is. Mind a hat per megegyezéssel zárult, ahol a Nu Skin anyacége jelentős pénzt fizetett, ezzel elkerülve bármiféle beismerést. 1997-ben Pennsylvania-ban ismét piramisjáték üzemeltetésének gyanúja miatt indítottak eljárást a cég ellen. 2012-ben a Citron Research adott ki egy tanulmányt arról, hogy a Nu Skin kínai értékesítési modellje felveti illegalitás gyanúját. A tanulmány hatására kialakult vizsgálat következtáben Kína 540 ezer dolárra (közel 160 millió forint) bírságolta a céget illegális kereskedés és a termékekkel kapcsolatos valótlan állítások miatt. 2014-ben Utah-ban indult csoportos per a cég ellen a befektetők által. A Last Week Tonight című TV műsor 2016-ban foglalkozott a problémás MLM-ekkel, tájékoztatásuk szerint a Nu Skin terjesztőinek 93%-a egy fillér bevételhez sem jut egy átlagos hónapban.

Hogy miért probléma, hogy a terjesztők 93%-a nem jut bevételhez? Mert ezek az emberek minden valószínűség szerint legalább egy, de valószínűleg inkább több kezdőcsomagot megvettek, amikor regisztráltak. Nem párezer forintos csomagokról beszélünk! Ha meglátogatjuk a Nu Skin oldalát, láthatjuk, hogy a legolcsóbb csomag a „Bevezető csomagok” kategóriában 145 682 Ft, a „Beauty Start Up Kits” kategóriában a csomagok értékei 59 236 Ft-tól 238 355 Ft-ig terjednek. Egyedül az „Üzleti csomagok és készletek” kategóriában van egy relatíve olcsóbb, 35 ezres csomag, ott azonban minden termékből egy-egy darab van, azaz inkább a reménybeli terjesztő számára elegendő, hogy kipróbálja a termékeket, továbbértékesítésre nem alkalmas (vagy dönthet úgy, hogy eladja anélkül, hogy ő érdemben ki tudta volna próbálni). Képzeljük el, hogy 100 ember megvesz mondjuk egy 145 ezres kezdőcsomagot. 93%-uk nem tudja eladni a csomagot ezért abbahagyja vagy elkezd hiteleket felvenni, bízva abban, hogy ha szélesebb készlete lesz, akkor jobban el tud adni, rosszabb esetben pedig elkezdi a szomszédasszonyt meg az unokatesót beszervezni maga alá, akik szintén megveszik a 145 ezres csomagjaikat (és nem tudják eladni). Aki a piramis tetején van, az baromira jól járt: 100 ember 145 ezres csomagja 14 500 000 Ft bevételt keletkeztetett neki, akkor is, ha az a 100 ember eladta a csomagját, akkor is ha a szekrény tetején romlik meg. Ha a fél utcát beszervezték maguk alá a balekok, hogy minimalizálják a veszteségüket és/vagy mert hinni akarnak abban, hogy ezt még meg lehet fordítani, csak maguk alá kell beszervezniük embereket (amiről az ilyen cégek szeretik győzködni a „terjesztőiket”), az a piramis tetején lévőknek csak még jobb, hiszen az „újak” is megvásárolgatják a kis 145 ezres csomagjaikat. Aki viszont lent van, a 100 emberből 93 bukott 145 ezer forintot. Remélhetőleg nem hitelből, meg nem az évek alatt összekapart megtakarításából.

És hogy ez mennyire nincs távol? A lenti képet egy elsősorban Orosházán és környékén aktív, több mint 1 000 (!) taggal rendelkező Facebook-csoportból fotóztam. A csoport kizárólag Nu Skin-es termékek hirdetésével és új Nu Skin-es terjesztők toborzásával foglalkozik:

Nu Skines babasampon reklámozása egy Orosházán aktív Facebook-csoportban

Természetesen a csoportban nem csak a termékeket lehet megvenni, hanem az elmaradhatatlan álláslehetőségek is megjelenik!

És ahogy ezt megjósoltam, anyukákra és nyugdíjasokra lő elsősorban.

Herbalife, Mary Kay, Forever Living és a többiek

A Nu Skin messze nincs egyedül a problémákkal. Herbalife, Mary Kay, Young Living, Doterra… mindegyiknél felmerült már a piramisjáték gyanúja valamilyen formában.

A Nu Skin-hez hasonló, aloe vera alapú „termékeket” árusító Forever Living-nél az „értékesítők” több, mint 88%-a egy fillért sem keresett 2018-ban a kismamák szülést követő munkaerőpiaci nehézségire fókuszáló talentedladiesclub.com szerint, miközben az értékesítésre szánt kezdőcsomagok ára 140 ezer forint felett kezdődik. Egykori értékesítőik a glassdoor.com munkáltató-értékelő weboldalon tömegesen vádolják piramisjátékkal a céget.

Az „egészséges életmódra” és „egészségmegőrzésre” építő, elsősorban táplálékkiegészítőkre és szépségápolási termékekre szakosodó Herbalife 2004-ben 6 millió dolláros (több, mint 1 milliárd 767 millió forintos) megegyezést kellett kössön az őt csoportosan perlő, több mint 8 500 (!) egykori értékesítőjével. Aztán 2016-ban egy ennél is nagyobb, döbbenetes 200 millió dolláros (közel 59 milliárd forintos) kifizetést kellett eszközölnie mintegy 350 000 értékesítőjének a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság döntése alapján. A cég jelenleg is vizsgálat alatt van, amely a Herbalife kínai működésével kapcsolatos korrupciós vádakat vizsgálja.

Az elsősorban dekorkozmetikai termékeket áruló Mary Kay-ről a CBS írta meg, hogy az „értékesítői” jellemzően nemhogy érdemi jövedelmet nem érnek el, hanem a korábbi példáknak megfelelően általában mínuszosan lépnek ki az „üzletből”. Kiszálláskor az egykori „értékestők” élete sokszor romlokban van, a vállalkozást a garázsban felhalmozott eladhatatlan rúzsok, válás, és adósság szegélyezi.

Az esszenciális olajakat/illóolajakat áruló Young Living jelenleg is eljárás alatt van az Egyesült Államokban, a károsultak csoportos perben mintegy 5 millió dolláros (közel másfél milliárd forintos) kártérítést követelnek.

A szintén esszenciális olajakban/illóolajokban utazó doTerra különösen problémás cég. Amellett, hogy egykori „értékesítői” szintén több helyen (például ebben a Hufftington Post cikkben, vagy ebben a Marie Claire cikkben, ahol az egykori terjesztő elmeséli: 11 hónap alatt több mint másfélmillió forintnyi pénzt bukott az MLM-en) piramisjáték-szerű működéssel vádolták meg a céget, szinte minden évben benyelnek egy-egy nagyobb bírságot, mert brutális valótlanságokat állítanak (vagy legalábbis terjesztőik) a szagos olajaikról. Onnantól kezdve, hogy véd az ebolától azon keresztül, hogy tisztítja a levegőt – a kaliforniai tűzvész idején alkalmazott marketing -, vagy, hogy véd a koronavírustól.

Magyarországi jelenlét

A Nu Skin jelen van Magyarországon bejegyzett cégként, sőt, nálunk van a kelet-európai központjuk. Magyarországon is toboroz értékesítőket.

A Forever Living jelen van Magyarországon bejegyzett cégként. Magyarországon is toboroz értékesítőket.

A Herbalife jelen van Magyarországon bejegyzett cégként. Magyarországon is toboroz értékesítőket.

A doTerra jelen van Magyarországon bejegyzett cégként. Magyarországon is toboroz értékesítőket.

A Young Living hivatalos cégként nincs jelen Magyarországon, de termékeik „Független értékesítő” útján elérhetőek, értékesítőket toboroz.

A Mary Kay jelenleg nincsen bejegyzett cégként Magyarországon, de a termékeikre több forrást is találtam, ahonnan meg tudnám vásárolni. Értékesítői toborzásokat csak orosz forrásból találtam a magyar felületeken.

Legyen egyértelmű…

Az ilyen cégek világszerte emberek ezreit hagyták maguk mögött varázslatos meggazdagodás és sikeres vállalkozás helyett adósságban, elárverezett házakkal, elkótyavetélt nyugdíjmegtakarítással, felélt megtakarításokkal, válás szélén, vagy akár tönkrement házassággal. Ezeknek az embereknek az elsöprő többsége nő (nem véletlenül hivatkoznak a világsajtóban erre a jelenségre „pink pryramid”-ként, azaz rózsaszín piramisként – ennek sorozatom második részében még jelentőssége lesz). Akit érdekel, azoknak nagyon ajánlom a Last Week Tonight összefoglalóját a jelenségről (sajnos csak angol nyelven elérhető):

A sorozat második részében…

A sorozat második részében – ami hétfőn fog megjelenni – arról fogok beszélni, hogy összességében milyen társadalmi (gazdasági, egészségügyi, esélyegyenlőségi, és családon belüli, érzelmi) károkat okoznak ezek a cégek, milyen feladata lenne ebben a politikának, és hogyan és miért képtelen a jelenlegi vezetés kezelni a helyzetet. Spoiler: mert nem is érdekli őket.